Verplichte e-ID-verificatie vanaf 2027: wat betekent dit voor thuisverpleegkundigen?
Onlangs kreeg je een mail van het RIZIV over de elektronische verificatie van de identiteit van de patiënt, beter gekend als het inlezen van de e-ID.
Die communicatie roept bij heel wat thuisverpleegkundigen vragen op. Wat verandert er precies? Waarom komt dit nu opnieuw op tafel? En wat betekent dit concreet voor jouw praktijk?
Met deze mail willen wij de communicatie van het RIZIV helder maken en toelichten wat de concrete impact voor jou als zelfstandige verpleegkundige zal zijn.
E-ID-inlezing bestaat al sinds 2017
Het inlezen van de e-ID van je patiënt is een verplichting in de thuisverpleging die al van kracht is sinds 1 oktober 2017. Het gaat hier dus niet om een nieuwe maatregel. Het niet inlezen van de e-ID had tot nu toe geen directe gevolgen voor de betaling van je geleverde prestaties of andere sancties.
Tot op heden is het dus een louter administratieve verplichting geweest, waarbij het niet naleven van deze verplichting geen negatieve consequenties met zich meebracht.
Wat wil het RIZIV veranderen vanaf 2027?
Vanaf 1 januari 2027 heeft het RIZIV de intentie om de verplichting met betrekking tot elektronische identiteitsverificatie strenger te controleren en te handhaven. Een correcte e-ID-inlezing gebeurt door middel van het inlezen van de chip van een Belgische e-ID, een elektronische vreemdelingenkaart of een geldig elektronisch verblijfsdocument. Dat is op zich geen nieuwe regel. Ook vandaag volstaat het scannen van de barcode of datamatrixcode op de kaart onvoldoende als elektronische identiteitsverificatie en wordt dit louter gezien als noodoplossing. Het RIZIV benadrukt dit nu in de communicatie opnieuw omdat niet volgen van deze richtlijnen vanaf 2027 aanzienlijk grotere gevolgen zal hebben.
Vanaf de gefactureerde maand januari 2027 wil het RIZIV de elektronische identiteitsverificatie koppelen aan de facturatiebestanden. Concreet betekent dit dat het niet correct of onvoldoende inlezen van de e-ID gevolgen kan hebben voor de uitbetaling van de prestaties.
De verplichte norm van 90% e-ID-inlezingen wil men als sanctienorm laten gelden. Dat wil zeggen dat bij minstens 90% van de bezoeken een elektronische identiteitsverificatie zou moeten gebeuren.
Als die norm niet wordt behaald, kunnen de gevolgen aanzienlijk zijn. In eerste instantie kunnen facturatiebestanden door de mutualiteit worden afgewezen, hetgeen resulteert in het uitblijven van een uitbetaling. Deze facturatiebestanden kunnen vervolgens opnieuw worden ingediend, voorzien van de vereiste aanpassingen, namelijk het verwijderen van bezoeken waarbij er geen e-ID is ingelezen.
Waarom wil men dit invoeren?
Het RIZIV kadert deze maatregel binnen de strijd tegen fraude. Door de identiteit van de patiënt elektronisch te verifiëren en hier een sanctienorm aan te koppelen, wil men meer zekerheid krijgen dat de aangerekende zorg ook effectief werd uitgevoerd.
Als beroepsvereniging begrijpen wij dat correcte facturatie en fraudebestrijding belangrijk zijn. Daarover bestaat geen discussie. Maar de manier waarop deze maatregel wordt ingevoerd, moet realistisch en werkbaar blijven voor de thuisverpleging.
Ons standpunt als beroepsvereniging
Als beroepsvereniging nemen wij een duidelijk standpunt in: wij verzetten ons tegen een veel te hoge sanctienorm die rechtstreeks kan raken aan de uitbetaling van correct geleverde zorg.
Een sanctienorm van 90% e-ID-inlezingen is volgens ons niet realistisch. Wij pleiten daarom voor twee belangrijke zaken, namelijk:
- Een aanzienlijk lagere en werkbare sanctienorm, die rekening houdt met de realiteit op het terrein.
- Geen onmiddellijke impact op de betaling van de facturatiebestanden bij het niet bereiken van de opgelegde norm. Deze sanctie is volledig buiten proportie en zet onze sector en elke individuele thuisverpleegkundige onder een enorme, onnodige druk.
Samen met onze partners binnen het e-Vita-kartel hebben we bij het RIZIV al verschillende praktische knelpunten aangekaart die aantonen dat een norm van 90% e-ID-inlezingen in de thuisverpleging niet realistisch is. Zoals bv:
- kaartlezers die geen verbinding maken of technische problemen geven;
- bluetoothproblemen, lege batterijen of defecte toestellen;
- bugs in mobiele applicaties;
- slechte of instabiele internetverbindingen;
- patiënten die hun e-ID niet bij zich hebben;
- kinderen die op school verzorgd worden;
- patiënten van wie de e-ID tijdelijk bij de apotheek ligt;
- verloren of beschadigde identiteitskaarten;
- zorgverleners die net opstarten en nog niet over alle materiaal beschikken;
-
tijd en kosten bij het vervangen van defecte kaartlezers.
Dit zijn geen uitzonderingen. Dit zijn situaties die herkenbaar zijn voor elke thuisverpleegkundige. Het niet inlezen van een e-ID betekent niet automatisch dat zorgen niet werden uitgevoerd. Integendeel! En net deze indruk wordt gewekt met deze maatregel.
Als beroepsorganisatie zijn we zeer teleurgesteld dat het RIZIV de opvatting huldigt dat het niet registreren van de e-ID gelijkstaat aan een mogelijke niet-uitgevoerde prestatie. Deze houding wekt weinig vertrouwen in de sector en getuigt van een gebrek aan waardering voor de eerlijke en toegewijde zelfstandige thuisverpleegkundige.
Wat vragen wij aan het RIZIV?
Wij vragen dat het RIZIV rekening houdt met de dagelijkse praktijk van zelfstandige thuisverpleegkundigen. Fraudebestrijding mag niet leiden tot onwerkbare regels of tot financiële onzekerheid voor zorgverleners die correct werken.
Daarom blijven wij aandringen op:
- een realistische sanctienorm;
- een sanctie die proportioneel is;
- duidelijke uitzonderingen voor situaties buiten de wil van de zorgverlener;
- een werkbare overgangsperiode;
- correcte communicatie naar de sector;
- overleg vóór er betalingsgevolgen worden ingevoerd.
Daarbovenop vragen we ook aan het RIZIV om een antwoord te bieden op de volgende vraag: Wat doe je als je geen ID kan inlezen bij een patiënt? Moet de thuisverpleegkundige de prestaties dan rechtstreeks factureren aan de patiënt?
Laat jouw stem horen bij het RIZIV
Wij roepen alle thuisverpleegkundigen op om hun ervaringen, frustraties en bezorgdheden rond het inlezen van de e-ID rechtstreeks te melden aan het RIZIV.
Ondervind je problemen met kaartlezers, bluetooth, mobiele apps, internetverbinding, patiënten zonder e-ID of andere praktische situaties waardoor een e-ID-inlezing niet mogelijk is? Meld dit dan!!
Elke melding helpt om duidelijk te maken dat de praktijk complexer is dan een eenvoudige procentuele norm. Hoe meer concrete signalen het RIZIV ontvangt vanuit het werkveld, hoe sterker wij als beroepsvereniging kunnen aantonen dat een norm van 90% e-ID-inlezingen niet realistisch is.
Stuur je melding naar:
Vermeld bij voorkeur kort en concreet:
- welke situatie zich voordeed;
- waarom de e-ID-inlezing niet mogelijk was;
- of het probleem vaker voorkomt;
-
welke impact dit heeft op je werking.
Onze oproep is duidelijk: wacht niet af, maar laat horen wat er op het terrein gebeurt. Alleen zo kunnen we samen het signaal versterken dat er een werkbare regeling nodig is.
Wij houden jullie op de hoogte
Op 1 juli vindt hierover verder overleg plaats tussen vertegenwoordigers van de sector, het RIZIV en de mutualiteiten. Wij blijven daar het standpunt van de zelfstandige thuisverpleegkundigen duidelijk verdedigen.
Zodra er meer duidelijkheid is over de uiteindelijke modaliteiten, brengen wij jullie verder op de hoogte.