Autosondage: terugvorderingen zorgen voor onrust in het werkveld
Recent is er meer duidelijkheid gekomen voor patiënten die zijn opgenomen in het traject autosondage. Dit zijn personen die kosteloos sondagemateriaal ontvangen om zichzelf te sonderen.
Tot voor kort kwamen deze patiënten echter niet in aanmerking voor terugbetaling van de zorgen die onder de nomenclatuur blaassondage (BLS) vallen.
Nieuwe afspraken binnen de overeenkomstencommissie RIZIV
Binnen de overeenkomstencommissie van het RIZIV werden recent nieuwe beslissingen genomen:
- Voorschriftplichtige handelingen — zoals blaasinstallatie, blaasspoeling en het plaatsen van een verblijfsonde — worden voortaan wél vergoed door het RIZIV, op voorwaarde dat er een geldig voorschrift wordt voorgelegd.
-
Niet-voorschriftplichtige handelingen, met name de eenmalige sondage (B1-handeling), blijven niet terugbetaald door de mutualiteit.
Onrust door terugvorderingen
Ondertussen hebben verschillende verpleegkundigen een schrijven ontvangen van de mutualiteit met de vraag om de aangerekende eenmalige sondages bij patiënten binnen het autosondagetraject terug te betalen — met terugwerkende kracht tot september 2023.
Deze prestaties werden in eerste instantie wel uitbetaald, vaak omdat het niet duidelijk was dat de betrokken patiënt deel uitmaakte van het traject autosondage. Verpleegkundigen handelden dus te goeder trouw, maar bleken achteraf onbewust een handeling onrechtmatig te hebben aangerekend.
Bespreking binnen de overeenkomstencommissie
Deze problematiek werd inmiddels opnieuw besproken binnen de overeenkomstencommissie. De mutualiteiten hebben beloofd om een antwoord te formuleren op de bezorgdheden die wij vanuit het werkveld hebben geuit. Zodra hierover meer duidelijkheid bestaat, zullen wij iedereen op de hoogte brengen.
Standpunt van ConnectGroep
Vanuit ConnectGroep betreuren wij deze briefwisseling ten zeerste. We begrijpen de onzekerheid en frustratie die dit bij vele verpleegkundigen teweegbrengt.
Samen met onze partners binnen het e-Vita-kartel blijven wij ijveren voor een constructieve oplossing die zowel patiënt- als verpleegkundigvriendelijk is.
Wij pleiten voor meer transparantie, overleg en respect voor de realiteit van de zorgpraktijk, zodat verpleegkundigen niet onterecht worden geconfronteerd met terugvorderingen wanneer ze correct en met de beste intenties handelen.